بهترین زمان خرید میلگرد در نیمسال اول ؟

۵
(۲)

بهترین زمان خرید میلگرد در نیمسال اول ؟

اوایل اسفند سال گذشته که جنگ روسیه و اوکراین شروع شد قیمت آهن آلات و فلزات تو منطقه و همینطور داخل کشور شروع به بالا رفتن کرد و انتهای سال گذشته و اوایل امسال به اوج خودش رسید.

۲۲ ام فروردین و وقتی که قیمت میلگرد حدود ۱۸ هزار تومن بود دولت تصمیم گرفت کاری بکنه تا قیمت آهن رو مهار کنه و به همین دلیل روی صادرات آهن عوارض گذاشت.
این خبر باعث شد شوکی به بازار آهن وارد بشه و تقاضا به امید افت بیشتر قیمت از بازار عقب بشینه و قیمت میلگرد اوایل هفته ی گذشته به حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومن هم برسه.

اما پس از سقوط سهام فولادی ها تو بورس و اعتراض انجمن تولیدکنندگان فولاد به این سیاست ضد صادراتی دولت، مجلسی ها هم با این اقدام دولت مخالفت کردن. اختلاف بین دولت و فولادسازان هم اونقدر بالا گرفته که فاطمی امین وزیر صمت حاضر نشده تو جلسه با فولادی های معترض شرکت کنه.

وقتی مخالفت ها با اقدام جدید دولت شدت گرفت و فشارها به وزارت صمت برای لغو قانون جدید بیشتر شد بخشی از تقاضای عقب نشسته برای خرید آهن به بازار برگشت چون این احتمال رو می داد که دولت زیر بار این همه فشار از سوی سهامداران، مجلسی ها و فولادسازان تغییر رویه بده و عقب نشینی کنه مخصوصا که وزارت صمت ۴ روز پیش با صدور اصلاحیه ای عوارض صادراتی رو از روی ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول های فولادی برداشت. روندی که ممکنه ادامه دار بشه و برای شمش، میلگرد، نبشی، تیرآهن، پروفیل و ناودونی هم تکرار بشه و در نهایت منجر به بی اثر کردن تعرفه های صادراتی و تنظیم قیمت در داخل بشه.

با افزایش ناامیدی نسبت به باقی موندن محدودیت های صادراتی انتظار افت قیمت تو هفته ی جاری و هفته ی آینده تا حدودی از بین رفت و به همین دلیل دوباره تقاضا برای خرید میلگرد کمی بالا رفت و قیمت میلگرد به حدود ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومن رسید. روندی که با توجه به ادامه دار شدن جنگ تو اوکراین، نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، گرم تر شدن هوا در اردیبهشت ماه و شروع محدودیت های برقی فولادسازها احتمالا تا ۴ ماه دیگه ادامه دار میشه. با این اوصاف میشه گفت این هفته بهترین فرصت برای خرید میلگرد قبل از شروع موج جدیدی از گرونی ها تو سال جدید باشه.

۵ / ۵. ۲

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی