آیا افزایش قیمت بنزین به نفع کشور است ؟

۵
(۱)

آیا افزایش قیمت بنزین به نفع کشور است ؟

با توجه به اینکه قیمت نفت همچنان بالای ۱۰۰ دلار جا خوش کرده و در نتیجه قیمت جهانی بنزین نیز همچنان بر مدار صعود بوده و به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است اکنون بهترین فرصت برای افزایش صادرات بنزین برای ما به وجود آمده است اما با توجه به تداوم سیاست های غلط در بخش قیمت گذاری انرژی و پایین نگه داشتن قیمت بنزین به صورت دستوری پالایشگاه ها سودآوری لازم برای افزایش ظرفیت تولید بنزین را ندارند.
از طرف دیگر با توجه به تورم ۳۰- ۴۰ درصدی موجود در سطح جامعه و همینطور ثابت نگه داشتن قیمت بنزین از پاییز ۹۸ تا کنون قیمت نسبی بنزین در مقایسه با سایر کالاها و خدمات موجود در اقتصاد ایران پیوسته در حال کاهش یافتن بوده و در نتیجه مصرف آن همواره در حال افزایش یافتن است. افزایش مصرف بنزین به آلودگی بیشتر هوا و همینطور ترافیک بیشتر در شهرهای بزرگ کشور منجر شده و مانع از توسعه ی حمل و نقل عمومی در ۲.۵ سال گذشته شده است.
علاوه بر این با افزایش مصرف داخلی توان صادرات بنزین به مرور در سال های اخیر کاهش یافته است. اگر قیمت بنزین با نرخ های جهانی آن تعدیل می شد مصرف بنزین در کشور به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز نزدیک نمی شد و در نتیجه صادرات بنزین افزایش می یافت. با دلارهای حاصل از صادرات بنزین گران فعلی می توان قدری از کسری بودجه دولت را کاهش داده و در نتیجه از شدت تورم موجود در جامعه کاست.
اگر در اثر اصلاح قیمت بنزین بتوانیم حدود ۳۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کنیم آن وقت می توانیم صادرات بنزین را افزایش داده و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه های کشور اضافه کنیم که با فرض نیاز به ۸۰ میلیون تومان برای ایجاد هر شغل، دولت می تواند یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ ایجاد کرده و به هدف گذاری اشتغال خود در امسال نزدیک شود آن هم در شرایطی که حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جوانان این سرزمین در حال حاضر شاغل نیستند و تنها ۳۷ درصد از کسانی که در سن کار قرار دارند کاری برای انجام دادن دارند. یعنی از ۶۳ میلیون ایرانی بالای ۱۵ سال کمتر از ۲۴ میلیون آن ها شاغل بوده و جور بقیه جامعه را به دوش می کشند.
اگر نمی خواهیم به برجام تن دهیم راهی جز اصلاحات دردناک اقتصادی برای بهبود فضای کسب و کار و همینطور بهتر کردن وضعیت معیشت مردم وجود ندارد.

در نهایت قیمت بنزین میتواند روی قیمت میلگرد و در نهایت آهن تاثیر گذار باشد.

۵ / ۵. ۱

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی